بازيافت بهينه لاستيک ها در کشور

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

بازيافت بهينه لاستيک ها در کشور

پست  najm134 في الأحد يونيو 14, 2009 1:12 pm

بازيافت بهينه لاستيک ها در کشور
به همت پژوهشگران پليمر و پتروشيمي محقق شد : بازيافت فرآيندي است که در نتيجه آن مواد زائد جدا شده و به عنوان ماده خام براي توليد محصولات جديد به کار گرفته مي شود . به عبارت ديگر مي توان گفت بازيافت عبارت است از باز گرداندن مواد قابل استفاده به چرخه توليد يا طبيعت .
در نتيجه فرآيند بازيافت ، حجم زباله هاي ورودي به محيط زيست و آلودگي ناشي از آن کاهش خواهد يافت . بنابراين نياز به توليد يا ورود مواد خام از خارج از کشور کاهش و توليد ملي افزايش مي يابد .
لاستيک ها حدود ۵ درصد وزن خودرو را تشکيل مي دهند در ايران سالانه حدود ۷ ميليون حلقه انواع لاستيک سبک و سنگين مصرف مي شود . لاستيک هاي فرسوده از ضايعاتي هستند که به سبب پايداري زياد ، اثرات زيانبار زيست محيطي بسياري
ارند و چهره طبيعت را نازيبا مي کنند .
اگر بدانيم به ازاي توليد يک لاستيک کاميوني معادل ۲۲ گالن نفت مصرف مي شود و در صورت روکش گذاري لاستيک معادل ۷۰ درصد مصرف نفت خام مورد نياز صرفه جويي مي شود ، بيشتر به لزوم بازيافت لاستيک پي مي بريم .
لاستيک هاي فرسوده به صورت روکش مجدد ، پودر يا سوزاندن مورد استفاده مجدد قرار مي گيرند .لاستيک هايي که از شرايط لازم براي بازسازي برخوردار باشند روکش مجدد شده و مورد استفاده قرار مي گيرند . برخي از لاستيک ها نيز خرد شده و پس از آسياب شدن به صورت گرانول براي استفاده در زمين هاي ورزشي ، رنگ ها و کف پوش ها آماده مي شوند .
در روش پيروفير ، لاستيک ها به دور از مجاورت هوا حرارت داده مي شوند و از آنها روغن و کربن به دست مي آيد . براي ايجاد انرژي در نيروگاه ها يا توليد سوخت در کارخانه توليد سيمان ، سوزاندن لاستيک ها در شرايط حفاظت شده اي صورت مي گيرد تا موجب آلودگي هوا نشود . اين روش براي لاستيک هاي قابل بازيافت به کار برده نمي شود . متخصصان بازيافت ، روکش گذاري را مناسب ترين شيوه بازيافت مي دانند . فناوري صنعت روکش با پيشرفت فناوري در صنعت ساخت لاستيک همگام بوده و به شيوه اي مکمل رشد داشته است .
کاهش پيامدهاي زيست محيطي: به گفته دکتر کرابي از محققان پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران و مجري اين طرح افزايش روز افزون مصرف مواد پليمري در دنيا ، علي رغم مزاياي بسيار زياد اين مواد ، مشکلات زيست محيطي فراواني را با خود همراه داشته است . مواد پليمري پس از دور ريخته شدن مدت طولاني در طبيعت باقي مي مانند تا تجزيه شوند ، به همين دليل تلاش هاي زيادي در دنيا براي ساخت پليمرهاي زيست تخريب پذير و توسعه فناوري هاي مربوط در حال انجام است . در حال حاضر سالانه مواد پليمري زيادي دور ريخته مي شوند که بخشي از آنها باز يافت شده و دوباره به چرخه مصرف باز مي گردند . بخش ديگري نيز در طبيعت باقي مانده و علاوه بر ايجاد مشکلات زيست محيطي منجر به از دست رفتن سرمايه مي شوند . به همين دليل ، همراه با شروع توليد مواد پليمري همواره تلاش فراواني براي يافتن روش هاي باز يافت آنها و توسعه اين فناوري ها انجام مي شود . فرايند بازيافت مواد پلاستيکي نسبت به مواد لاستيکي بسيار ساده تر است . لاستيک ها به دليل گرما سختي قابليت ذوب مجدد ندارند و بازيافت آنها کاري دشوار است .
لاستيک اتيلن - پروپلين - دي ان مونومر تقريبا ۷ درصد بازار مصرف لاستيک را در جهان به خود اختصاص داده است که رقم قابل توجهي است . علت اين امر مقاومت عالي اين ماده در برابر ازن ،اکسيژن ، مواد شيميايي و شرايط مختلف آب و هوايي و همچنين پذيرش مقدار زيادي پرکننده و نرم کننده و دارا بودن خواص خوب الکتريکي و مکانيکي است . اين ويژگي ها باعث شده است توليد اين مواد سريع تر رشد را در ميان لاستيک هاي سنتزي داشته باشد . بيشترين کاربرد EPDM در صنايع خودروسازي است که در توليد پروفيل ، شلنگ ها و درزگير ها به کار مي رود .
درخودرو تقريبا ۱۵ درصد قطعات لاستيکي از EPDM تشکيل شده است . در صنايع ساختماني محصولات اين ماده به عنوان عايق بام ، درزگير ، پروفيل و در صنايع کابل سازي به عنوان روکش عايق استفاده مي شود . همچنين اين نوع لاستيک براي تهيه آلياژ مواد پليمري با ساير مواد لاستيکي و پلاستيکي مخلوط شده و باعث بهبود مقاومت در برابر ازن ، شرايط محيطي مختلف و بهبود ضربه پذيري پلاستيک ها مي شود . براي مثال براي بهبود ضربه پذيري پلي پروپيلن ، اتيلن ، پروپيلن ، دي ان مونومر با آن مخلوط شده و آلياژي از ترکيب آنها به دست مي آيد . اين در حالي است که تاکنون توجه زيادي به توسعه فناوري هاي مربوط به بازيافت اين ماده نشده است . در دهه ۹۰ ميلادي شرکت تويوتا ، تلاش هاي گسترده اي را براي باز يافت محصولات ساخته شده از EPDM در مقياس صنعتي آغاز کرد که منجر به ارائه فناوري بازيافت لاستيک به حالت پيوسته شد . با استفاده از اين فناوري امکان فراورش مجدد اين ماده فراهم خواهد شد
کاربرد فناوري هاي نوين: به گفته کرابي در اين طرح تحقيقاتي که بررسي آن حدود يک سال در پژوهشگاه به طول انجاميد EPDM مورد بررسي قرار گرفت و با به کارگيري آنها آلياژ هاي سه تايي تهيه شده که موارد مصرف بسياري در صنايع خودروسازي ، ساختماني ، کابل سازي و .... دارد . براساس نتايج به دست آمده از تحقيقات زائدات اين نوع لاستيک با استفاده از يک مجموعه مارپيچ حلزوني ، تحت فشار و حرارت قرار مي گيرد . در اين فرآيند مقداري دي فنيل دي سولفيد به عنوان عامل ايجاد استحکام مورد استفاده قرار مي گيرد .
بنابراين از EPDM که در نتيجه قرار گرفتن در معرض فشار و حرارت بر استحکام آن افزوده شده است ، به عنوان جايگزين مناسبي براي EPDM خالص استفاده مي شود . از جمله اين کاربردها مي توان به شلنگ ، پروفيل هاي لاستيکي و درزگيرها اشاره کرد .
با استفاده از اين فناوري ها مي توان لاستيک ها را بدون افت خواص اصلي در داخل کشور باز يافت و به اين ترتيب انحصار آن را از برخي کشورهاي صاحب نام جهان خارج کرد .
اگر چه مواد لاستيکي در مقايسه با مواد پلاستيکي براي بازيافت شدن مواد سخت تري محسوب مي شوند ، اما اين لاستيک ها امروزه کاربرد وسيعي دارند و استفاده از آنها در صنعت خودروسازي به شدت مورد توجه قرار گرفته است . اين روش جديد بدون نياز به دماي زياد صورت مي گيرد و از مواد حاصل از آن در آميزه هاي سه تايي استفاده مي شود که در ساخت قطعاتي مانند سپر پژو و هر محصول پليمري ديگر کاربرد دارد . با توجه به اين که اين روش در شرکت معتبري مانند تويوتا در دهه ۹۰ ميلادي ارائه شده و مورد استفاده قرار گرفته است ، پيش بيني مي شود از اين روش نيز بتوان در آينده اي نزديک براي باز يافت پلاستيک با استفاده از فناوري هاي نوين استفاده کرد .

najm134
Admin

تعداد پستها : 443
تاريخ التسجيل : 2009-05-04

خواندن مشخصات فردي http://rasaane.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد